شهرهای قبرس شمالی


شهرهای قبرس شمالی

با توجه به موقعیت مکانی خاص جزیره قبرس که ناشی از قرارگیری آن در بین سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا است، این جزیره از دیرباز مرکز توجه تمامی امپراتوری ها بوده و تمامی آنها سعی داشته اند که با تصرف آن نقش پررنگ تری در اقتدار جهانی داشته باشند. لذا در تک تک شهرهای این جزیره آثار تمدنی بی نظیری که ناشی از ورود فرهنگ و تمدن سایر اقوام بوده است دیده میشود.

مهمترین شهرهای قبرس شمالی با دارا بودن اسامی ترکی و یونانی شامل لفکوشا (نیکوزیا)، ماگوسا (فاماگوستا)، گیرنه (کایرنیا) و گوزلیورت میباشند.

لفکوشا (نیکوزیا) :

شهر لفکوشا یا نیکوزیا پایتخت جزیره قبرس میباشد که پس از مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردیده است. سمت شمال این شهر در قبرس شمالی و جنوب آن در قبرس جنوبی قرار گرفته است و جذابیت توریستی بی نظیری به این شهر کهن داده است.

از جذابیت های توریستی این شهر میتوان به دیوارهای کهن پیرامونی شهر قدیم نیکوزیا با طول سه و نیم مایل، 11 عدد سنگر و 3 عدد دروازه، مسجد سلیمیه، کاروانسرای بویوک هان، موزه قوم شناسی قبرس، کلیسای ارمنی و صومعه سرا، محله عرباحمت، محله سامان باغچه، مسجد حیدرپاشا، عمارت درویش پاشا وغیره نام برد.

از طرفی تمامی وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، سفارتخانه و کنسولگری های سایر کشورها در این شهر واقع شده است و برای انجام تمامی کارهای اداری و سازمانی ملزم به حضور در پایتخت میباشید.

به دلیل تقسیم این شهر به دو قسمت شمالی و جنوبی، گذرگاه های مرزی بین آنها برای تردد پیاده و سواره موجود بوده و برای تمامی کسانی که قصد تردد بین شمال و جنوب را دارند با در دست داشتن پاسپورت اروپایی و سایر پاسپورت هایی که در اروپا معتبر میباشند میتوانند تردد کنند.

شهر قدیم نیکوزیا

کاروانسرای بویوک هان

ماگوسا (فاماگوستا) :

شهر بندری فاماگوستا که قدمت آن به قرون وسطی باز میگردد، در شرق جزیره قبرس واقع شده و دارای آثار تاریخی بسیاری از جمله قلعه فاماگوستا که بسیاری از قسمت ها وسازه های این شهر تاکنون سالم مانده، مسجد لالا مصطفی پاشا یا کلیسای جامع سنت نیکولاس، دیوار محافظ ساحلی، خرابه های شهر باستانی سالامیس، شهر واروشا (ارواح) و غیره میباشد.

با توجه به جاذبه های گردشگری موجود، این شهر جزء توریستی ترین شهرهای قبرس شمالی به حساب آمده و سالانه مقصد بسیاری از گردشگران خارجی است.

بزرگترین و معتبرترین دانشگاه قبرس شمالی که بین 600 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، دانشگاه مدیترانه شرقی نام دارد و در سال 1979 با مساحتی بالغ بر 890 هکتار تاسیس گردیده است. این دانشگاه در مرکز شهر فاماگوستا است و به عنوان نمادی از این شهر شناخته میشود.

مسجد لالا مصطفی پاشا یا کلیسای جامع سنت نیکولاس

خرابه های شهر باستانی سالامیس

گیرنه (کایرنیا) :

شهر بندری توریستی در شمال قبرس شمالی که بین رشته کوه های سرسبز و دریای مدیترانه احاطه گردیده است. گیرنه شهری به تمام معنا تفریحی است که بیشترین توریست های قبرس شمالی از آن دیدن میکنند، شهری سرشار از هتل کازینوهای پنج ستاره و رستوران بارهای متنوع. از طرفی تاریخ و تمدن کهنی پشتوانه آن بوده آثار تاریخی زیبایی از جمله قلعه گیرنه، بندرگاه گیرنه، صومعه بلاپایس و قلعه سنت هیلاریون.

این شهر دارای دانشگاه ها و کالج های مختلف اروپایی و آمریکایی بوده و نقش بسزایی در ارتقاء سطح علمی تحصیلی قبرس شمالی داشته است. از جمله آنها میشود به دانشگاه آمریکایی گیرنه اشاره نمود.

قلعه گیرنه

صومعه بلاپایس

گوزلیورت :

قطب کشاورزی قبرس شمالی شهری است در منطقه شمال غرب جزیره به نام گوزلیورت که مهمترین محصولات مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت و نیز محصولاتی مانند توت فرنگی در آن برداشت میشوند. با توجه به خاک سرخ و حاصلخیز، آب و هوای مناسب و عدم استفاده از کودهای شیمیایی، کیفیت محصولات بسیار بالا و اورگانیک بوده و حجم عظیمی از محصولات صادر و یا کنسانتره میگردند.

با توجه به اهمیت این منطقه به لحاظ کشاورزی از دیرباز مورد توجه حاکمان قبرس بوده و شهر باستانی سولی که مربوط به دوران آشوری ها است در این منطقه قرار گرفته است. سایر آثار تاریخی و باستانی این منطقه عبارتند از قصر وونی و صومعه سنت ماماس.

باغ مرکبات در منطقه گوزلیورت

آثار بجا مانده از شهر باستانی سولی


موردی برای نمایش وجود ندارد.
دسته‌بندی